tiistai 2. tammikuuta 2018

Joulu ja uusivuosi perheen kanssa!

Hola! Feliz Navidad y año nuevo.

Tähän kirjoitukseen ajattelin nyt sitten kirjoittaa joulusta ja muutenkin, mitä lomalla on tapahtunut. Kirjoitan nyt tähän alkuun taas muistutukseksi, että tämä on joulu ja uusivuosi TÄSSÄ PERHEESSÄ, eli en sano, että kaikissa perheissä joulu  tai uusivuosi olisivat samanlaisia. Me vietimme jouluaaton mun h-äidin perheen kanssa eli oli hänen vanhemmat ja veli lapsineen.

Aloitan jouluaatosta eli 24.12. Ajattelin, että joulu tulisi olemaan se vaikein hetki mulle, mutta itse joulu ei ollut vaikea, mutta minulle henkilökohtaisesti romahduksen jouluaattona aiheutti se, että halusin soittaa isoäideille Suomeen ja toivottaa hyvät joulut, mutta pelkkä ajatus siitä ai minut itkemään.

Toinen ajatus, mikä minulla oli joulusta, oli se, että se tulisi olemaan kovin erilainen. Oikeastaan joulu itsessään ei eronnut siitä miten minun oma Suomen perheeni viettää joulua. Eli ensin syötiin, koko perhe yhdessä ja sitten avattiin lahjat. Ainoa merkittävä ero oli se, että niin kuin kaikki, myös jouluaaton "vietto" alkoi noin 3 tuntia myöhemmin kuin mun perheessä Suomessa. Eli aloimme syömään vasta 9 aikoihin ja minulle oli ennen joulua sanottu, että tämä minun perheeni syö paljon jouluna, mutta eihän se ollut mitään verrattuna niihin kaikkiin laatikkoihin ja joulukinkkuun ja -kalkkunaan ja erilaisiin salaatteihin ja kaikkeen muuhun, mitä meidän perhe Suomessa syö.


Ruokailun jälkeen kello oli jo melkein 12 yöllä, ja Joulupukin oli aika tulla käymään. Täällä ei kuitenkaan Joulupukkia aattona nähdä ollenkaan, vaan minun perheeni asettaa ikkunaan joulukuusen viereen "ansan", kun he itse ovat ulkona, lenkillä koiran kanssa. Eli tämä ansa, on ripustettu ikkunan ja joulukuusen väliin ja, jos siihen koskee, niin sellainen kello alkaa kilisemään ja lapset saavat tietää, että nyt Joulupukki on käynyt. Yksi ero lahjoihin liittyen oli myös se, että Joulupukki ei tuonut lahjoja kuusen alle vaan Pukki vie lahjat rappukäytävään ja lasten tulee etsiä ne sieltä.

Tämän etsimisen jälkeen lapset tuovat lahjat sisään ja alkavat jakamaan niitä, ja tietenkin avaamaan omiansa. Lahjojen avaamisten jälkeen, lapset tietenkin alkoivat leikkimään niillä lahjoilla, mutta tässä vaiheessa kello tosiaan oli jo melkein 1 yöllä, joten mä vain menin nukkumaan.

Seuraava päivä eli 25.12. oli oikeastaan samanlainen, kuin edellinenkin päivä, mutta ilman lahjojen jakoa ja nyt oli henkilöt hieman vaihtunut. Tänään oli siis enemmän h-isän puolelta vieraita eli hänen veli tyttöystävänsä kanssa ja mun molempien h-vanhempien vanhemmat. Eli syötiin samaa ruokaa kuin aattonakin, mutta aloitimme jo kolmelta.

26.12. Menimme kävellen mun pikkuveljen jalkapalloharjoituksiin. Ilta kuitenkin päättyi siihen, että mut oli ilmoitettu jalkapallojoukkueeseen 4 vuoden tauon jälkeen. Seuraavana päivänä eli 27.12. olikin jo ensimmäiset harjoitukset. Ja 28.12. ensimmäinen harjoitusottelu, johon myös mä pääsin pelaamaan. Ei me voitettu, mutta ei se mua haittaa. Muutenkin yllättävän hyvin me pelattiin, vaikka tämä joukkue on aivan uusi. Hävittiin siis 6-4. Mun oma iskä kyllä sanoi, että itkee koko vuoden 2017, mutta kyllä mä luulen, että se näistä traumoista selviää. :D

30.12. Juhlimme h-isän isän syntymäpäiviä ravintolassa Las Canteras rannalla. Ei siitä sen ihmeellisempiä selityksiä, mutta sen jälkeen kävimme katsomassa hiekasta tehty Betlehem.
Näkymä ravintolasta.


















31.12. eli uudenvuoden aatto oli varmaan minulle henkilökohtaisesti erikoisin, jos vertaan siihen, miten Suomessa mun perhe viettää näitä juhlia. Eli ensinnäkin aloimme syömään vasta n. 9 aikaan illalla. Söimme n. tunnin verran, jonka jälkeen Skypetin mun perheen kanssa, koska heillä vaihtui vuosi ja halusin moikata perhetuttuja, jotka oli meillä viettämässä uuttavuotta. Sen jälkeen kaikki alkoivat katsoa televisiosta jotain ohjelmaa, joka ilmeisesti tulee joka vuosi. Me lapset ei sitä jaksettu katsoa, joten opetin heille, miten "Afrikan tähteä" pelataan, kun joulupukki heille sellaisen toi.

Tämän jälkeen kello oli jo melkein 00:00, joten soitin taas äidille Skypessä ja hän sai seurata, mitä täällä tehdään, kun vuosi vaihtuu. Eli televisiosta katsotaan yhtä tiettyä ohjelmaa, jossa on jotain esityksiä ja sitten siinä näkyy kello. Kun kello on 00:00 se kello lyö 12 kertaa, ja joka kerta, kun se lyö, pitää syödä yksi viinirypäle. Itselle tämä syöminen oli vaikeaa, koska se kello löi noin sekunnin välein, joten piti syödä todella nopeasti. Lisäksi vielä paikallisissa viinirypäleissä on todella iso kivet sisällä, joka tekee syömisestä vielä vaikeampaa. Tuli mieleen, että yksi päivä, kun oltiin kaupassa, niin siellä myytiin paketteja, joissa oli vain 12 viinirypälettä ja ne oli valmistettu niin, että ne oli helpompi syödä (ilman kiviä yms.)

Viinirypäleiden syömisen jälkeen alkoi sitten oikeat juhlat. Aikuiset joi samppanjaa, lapsille oli ostettu sellaiset "juhlasetit", joissa oli siis sellaiset pahviset hatut, lasit, muovinen lei, tekohampaat ja en tiedä sen oikeaa nimeä, mutta vappupilli tms. Tämän lisäksi meidän isoäiti oli hommannut sellaisia pieni pommeja, jotka pamahtavat osuessaan maahan, ja niitä sitten heiteltiin sisällä toistemme jalkoihin. Tämän kaiken jälkeen kello oli jo yli yksi, ja lähdimme siskon ja h-isän kanssa viemään meidän vieraita koteihinsa. Itse pääsin nukkumaan n. kolmen aikoihin ja seuraavana aamuna ymmärrettävästi kaikki nukkui pitkään.

Anteeksi tämän kuvan huono laatu. Halusin vain näyttää millainen se juhlasetti oli. :)

Seuraavaan kirjoitukseen kirjoitan sitten varmasti loppu lomasta, Itämaan tietäjien -päivästä ja muutosta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti