torstai 18. lokakuuta 2018

Teneriffa 1.-3.6.

Hei ja tervetuloa pitkästä aikaa. Tämä ei ole viimeinen julkaisu vaihtovuodestani.

Niin kuin otsikosta voitte huomata, tämä kirjoitus kertoo meidän matkasta Teneriffalle, eli yhdelle Kanariansaarten saarista. Tämän matkan puolestaan järjesti Rotary club Las Palmas. Lähdimme siis perjantaina 1.6. heti koulun jälkeen kohti Agaeten satamaa, josta meidän vene/laiva lähti kohti Santa Cruz de Tenerifea. Matka Gran Kanarialta kesti noin puolitoista tuntia. Teneriffalle saavuttua lähdimme autolla kohti lentokenttää noutamaan muutamaa Rotarya ja siitä alkoi pitkä matka ylöspäin kohti Teiden huippua. Pysähdyimme matkalla muutamalle näköalapaikalle, joten tässä muutama kuva niiltä.

Pitkän ajomatkan jälkeen viimein saavuimme meidän majoitukselle, joka oli vanhahko omakotitalo noin 15 minuutin ajomatkan päässä Teiden huipulle nousevalta hissiltä. Illalla ruokailun jälkeen lähdimme noin puolenyön aikoihin kohti erästä toista majoituspaikkaa, jossa järjestetään tällaisia n. tunnin tähtiintutustumishetkiä. En nyt tiedä millä sanalla sitä kuuluisi kutsua, mutta käytännössä seisoimme n. tunnin katse taivaalle ja kuuntelimme erilaisia tietoja tähdistä. Tietenkään kaikki samat tähdet eivät näy samaan aikaan Suomessa ja ne ovat eri asennossa Suomesta katsottuna. Nyt kuitenkin osaan nimetä muutaman uuden tähtimuodostelman ja etsiä tiettyjä tahtiä (jos olen Kanariansaarilla).

Tämän jälkeen palasimme takaisin meidän talolle ja menimme nukkumaan. Seuraavana päivänä 2.6. ennen ruokailua menimme erääseen museoon, jossa selitettiin Teiden ja Teneriffan syntyä ja sen lisäksi siellä oli tietoa eri kasveista, jotka elävät vain esimerkiksi Teneriffalla.

Siellä oli tosi paljon erilaisia liskoja

Ruokailemaan menimme takaisin talolle ja sen jälkeen lähdimme kohti Teiden huippua. Eli n 15 minuutin ajomatkan päässä meidän talolta on hissi, jolla voi nousta ja laskeutua Teiden huipulta, mutta me nuorina päätimme, että otamme hissin vain ylös ja kävelemme alas. Kaikki eivät kuitenkaan kävelleet erilaisista terveydellisistä syistä ja he menivät tutkimaan lähialueita. 7 hengen porukka kuitenkin lähti laskemaan erittäin vaikeakulkuista alamäkeä. Alas asti selvittiin kuitenkin muutaman pyllähdyksen kautta. Matkaa kertyi n. 8 km, mutta niin kuin sanoin, matka oli melkein pelkästään alamäkeä, jyrkkää sellaista. Loppua kohden kuitenkin helpottui.

Kävelyn jälkeen olimme kaikki erittäin väsyneitä. Yksi meistä liftasi hakemaan autoa ja nouti sitten meidät muut. Kuitenkin kun pääsimme talolle, ovi oli lukossa ja muut avaimen kanssa n 40minuutin ajomatkan päässä. Kylmäkin alkoi jo tulla yli 3000m korkeudessa. Illalla vain vietimme aikaa takatulen ääressä jutellen jo loppuvasta vaihtovuodesta.

Sunnuntai 3.6. aamulla aamiaisen jälkeen hyvästelimme meidän ystävät liskot, siivosimme ja lähdimme ajamaan kohti satamaa.

Niinkuin alussa sanoi, tämä ei vielä ole viimeinen julkaisu mun vaihdosta. Seuraavaksi olisi luvassa Eurotour.