tiistai 24. lokakuuta 2017

Rotary-konsertti ja makaronilaatikko 20.-22.10.2017

Heissan! 

Aloitan tämän kirjoituksen poikkeuksellisesti jo perjantaista, koska halusin kertoa uudesta kokemuksesta, jonka sain. Koulun ja syömisen jälkeen lähdettiin mun äidin ja veljen kanssa kauppaan, koska olin sanonut, että sunnuntaina teen suomalaista ruokaa. No matkalla kauppaan koin uuden hienon kokemuksen; espanjalainen autopesula. Pesula on ihan identtinen suomalaisten kanssa, mutta silti. En ole ennen espanjalaisessa autopesulassa käynytkään. No sitten päästiinkin sinne kauppaan ja ostin tarvittavat ainekset mun makaronilaatikkoa varten. Kaikki löytyi! 

No lauantaina oli armeijan orkesterin konsertti Arucas nimisessä kaupungissa, vuorilla. Paikalliset Rotary -klubit olivat järjestäneet konsertin, jonka lipun hinta oli 5€. Konsertin tuotut käytetään polion pysäyttämiseksi. (Pieni tiedoitus tähän väliin.) Rotary International on tehnyt jo paljon töitä polion pysäyttämisen eteen. Rotary International on kumppaneineen estänyt jo 99,9% poliotapauksista maailmanlaajuisesti ensimmäisen projektin alkamisen jälkeen 1979. Rotaryt ovat auttaneet yli 2,5 miljardia lasta polioa vastaan 122 maassa. Eli Rotaryt kumppaneineen ovat tehneet valtavasti töitä ja käyttäneet paljon aikaa ja rahaa, että tähän tilanteeseen on päästy. Ja edelleen he tekevät paljon sen eteen, että loputkin tapaukset saataisiin hoidettua ja tulevat ennaltaehkäistyä. Oli siis hienoa olla mukana auttamassa järjestelyissä tällaisessa tapahtumassa. Oli myös kiva nähdä vaiharikavereita ja muita Rotareita.





Konsertin jälkeen, kun monen mutkan (mm. syömisen) kautta selvittiin kotiin, lähdin mun äidin kanssa läheiselle ostoskadulle Trianalle, koska siellä oli viimeistä päivää "Excelencia Triana." Sinne oli siis pystytettynä pieniä katukojuja, joissa myytiin kaiken näköisiä käsitöitä ja kotona tehtyjä saippuoita yms. Sitten siellä Trinanan päässä oli lava, jossa jaettiin joitain palkintoja ja muisteltiin "vanhaa Trianaa." Siellä mm. oli yksi mies palkittavana, jonka kauppa on ollut samalla paikalla jo 75 vuotta. Läheisessä puistossa oli myös ohjelmaa lapsille ja kanarialaista musiikki ja kansantansseja. Noin tunnin pyöriskelyn jälkeen tultiin vain kotiin ja iltatoimien jälkeen nukkumaan. Mä en löytänyt niitä kuvia, jotka otin Trianalta. :(

Oon täällä huomannut, että herään aina viikonloppuisin ennen muita. Joskus saattaa olla mun pikkuveli kattomassa telkkaria, mutta muuten oon aina ensimmäinen hereillä.


Sunnuntai oli meidän perheen osalta koko päivä siestaa, koska minä tein ruuan ja muuten vain löhöiltiin. Mä olin aikaisemmin tällä viikolla sanonut mun äidille, että mä voin sunnuntaina tehdä suomalaista ruokaa, eli lihamakaronilaatikkoa ja suomalaista perus salaattia. Koko ruuan valmisteluun kului yhteensä n. puolitoista tuntia. Henkiseksi tueksi ja mahdollisten ongelmien varalta puhuin koko ajan iskän ja äitin kanssa Skypen välityksella. Vähän pelkäsin, että onnistuuko mun ruoka, koska vaikka makaronilaatikko onkin helppo tehdä, on siinä silti monta vaihetta, jotka olisin voinut tehdä väärin. Ruoka kuitenkin onnistui omasta mielestä oikein hyvin ja se maistui myös muillekkin. Salaatti ei ollut niin suosittu, mutta mä söin sitä sitten muidenkin edestä. Makaronilaatikkoa tein suuren uunivuoallisen, koska meitä kuitenkin oli 6 syömässä. Kaikki muut paitsi yksi santsasivat, joten on se varmasti ollut ihan hyvää. Jälkiruoaksi mun äiti oli vielä tehnyt "flan"- kakun tai en tiedä, miksi sitä pitäisi kutsua. :D Hyvää se kuitenkin oli! 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti