tiistai 21. marraskuuta 2017

Arjen eroja!

Hola!

Nyt on pari viikkoa viimeisestä tekstistä kulunut. Ajattelin kirjoittaa asioista, joita olen huomannut kuluneen 2 ja puolen kuukauden aikana toistuvan tämän hetkisen perheeni arjessa. Monet asiat toimivat eri tavalla kuin Suomessa ja mun omassa perheessä ja varmasti myös Espanjan sisäisesti löytyy suuriakin eroja. Olen siis tähän koonnut vain sattumanvaraisesti asioita, jotka nyt tulivat mieleen. Nämä ovat myös asioita, joita minun tämän hetkinen perheeni tekee. En siis sano, että kaikki espanjalaiset perheet toimivat näin. Voin sitten muutaman kuukauden päästä tehdä samanlaisen postauksen, kun puolentoista kuukauden päästä muutan jo seuraavaan perheeseen. Näin saadaan myös vähän laajempi kuva.

Ruokailut:
Arkipäivisin me saavutaan koulusta n. 14.30 ja ruokailu on heti rkotona. Tämä ruoka on enemmän sellainen, että me tytöt syödään yhdessä (h-veli ei syö, koska he saavat koulusta ruuan.) Viikonloppuisin ruoka syödään samoihin aikoihin eli n. 14-15. Viikonloppuisin kaikki auttavat ruuan teossa tai ainakin auttavat kattamaan pöydän ja ruoka syödään yhdessä, saman pöydän ääressä. Iltaruoka/iltapala syödään yleensä n. 8 aikaan, kun kaikki ovat tulleet harrastuksistaan. Iltaruoka on enemmän sellainen, että kaikki syövät sen vähän omiin aikoihinsa ja mä en esimerkiksi juuri ennen nukkumaan menoa syö, muuta kuin leivän tms.

Siivoaminen:
Jos toisella h-vanhemmista on vapaapäivä tai myöhäisemmin työt, on yleensä koko talo siivottu. Se on tosi outoa minulle, koska Suomessa aina itse siivoan mun huoneen, mutta täällä, joku aina välillä on tehnyt sen mun puolesta. Ei täällä mun huoneessa paljoa siivottavaa kyllä ole (HUOM KAISLA, ISKÄ JA ÄITI), sillä olen oppinut laittamaan tavarat suoraan paikoilleen. Ainoa, jota täällä mun huoneessa voi oikeastaan siivota, on lattioiden lakaisu ja pöydän järjestely. Meillä käy myös 15 päivän välein siivooja, joka jynssää koko talon lattiasta kattoon.

Lakanat pestään aina viikonloppuisin eli viedään lakanat pyykkiin ja h-äiti pesee ne päivän aikana ja laitetaan uudet lakanat sänkyyn. Muutenkin pyykinpesun hoitaa h-äiti. Se tapahtuu todella nopeasti, sillä päivän päätteeksi h-äiti pesee aina muutaman koneellisen pyykkiä, eli vaatteet on jo seuraavan päivän aikana pöydällä viikattuna tai tuotu viikattuna sängylle.

Sunnuntai-päivän aikana silitetään aina seuraavan viikon vaatteet. Itse en juuri omista mitään omasta mielestä silitettävää, eli tämä ei sinäänsä minua koske, mutta on osa elämää silti. Omasta mielestä silitettävää tarkoittaa mun kohdalla sitä, että en itse kotona silitä esim perus t-paitoja, mutta täällä nekin silitetään.

Kauppakäynti:
Perjantaisin menen yleensä h-äidin ja -veljen mukana kauppaan. Tämä kaupassa käynti on siis seuraavan viikon ruokiin tarvittavien ainesten ostaminen. Vaikka meillä on lähikauppa alle 1 minuutin kävelymatkan päässä, niin nämä kauppareissut suuntautuvat kohti isompaa kauppaa, joka ei kyllä ole, kuin 5 minuutin kävelymatkan päässä. Olin 3 ensimmäisen viikon aikana käynyt kolmessa eri kaupassa kyseisen kauppareissun aikana. Eli kauppa, johon suunnataan ei ole mikään tietty, mutta yleensä hieman isompi kauppa. Myös se, mitä tarvitaan saattaa määrätä reissun kohteen. Nyt on kuitenkin läheltä löytynyt yksi kauppa, johon on lyhyt matka ja, josta löytyy yleensä kaikki tarpeellinen.

Siesta:

Siestaa ei varsinaistesti "vietetä" mun h-perheessä, mutta aina kun ollaan juuri syöty ja kaikki vain laiskottelee, niin vitsaillaan, että nyt vietetään siestaa. Kyllä muutamat kaupat ja kahvilat tässä ihan lähellä viettävät siestaa, mutta esim meidän koulu tai mun h-perhe ei sitä muuten vietä, kuin isä, joka tulii klo 14 aikoihin kotiin ja menee parin tunnin päästä takaisin töihin ja tulee illalla myöhään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti